
「スナックをまちの案内所にする」
熊本では、観光客は熊本城など限られた名所しか知らず、地域の多様な魅力に触れる機会が少ないという課題がありました。そこで熊本のスナックを「まちの案内所」と位置づけ、ママや常連客との対話を通じて観光ガイドに載らない地域の歴史や文化を発見し、訪問者に“ここでしか味わえない体験”ができるコミュニケーションキットを開発。
スナックでの出会いや情報を手がかりに、訪れた人は地域とのつながりを実感しながら旅を行える。
熊本では、観光客は熊本城など限られた名所しか知らず、地域の多様な魅力に触れる機会が少ないという課題がありました。そこで熊本のスナックを「まちの案内所」と位置づけ、ママや常連客との対話を通じて観光ガイドに載らない地域の歴史や文化を発見し、訪問者に“ここでしか味わえない体験”ができるコミュニケーションキットを開発。
スナックでの出会いや情報を手がかりに、訪れた人は地域とのつながりを実感しながら旅を行える。
In Kumamoto, a key issue has been that most tourists only visit well-known landmarks like Kumamoto Castle, missing out on the region’s diverse attractions. To address this, we reimagined local snacks (snack bars) as “community info hubs,” where visitors can engage in conversations with the mama and regulars to uncover untold stories, local history, and culture not found in guidebooks.
We developed a communication kit that enables travelers to enjoy unique, place-specific experiences. Guided by the encounters and tips shared at snacks, visitors can embark on a journey that fosters genuine connections with the local community.
We developed a communication kit that enables travelers to enjoy unique, place-specific experiences. Guided by the encounters and tips shared at snacks, visitors can embark on a journey that fosters genuine connections with the local community.








project info :
creative direction: Yosuke Nakazato
planner: Ayana Ohashi
graphic designer: Ayaka Kato
collaboration partner : HIS